måndag 10 mars 2014

Facebookcirkel med brasilianska noveller

Sedan i januari har vi varit ett troget gäng bokbloggare och litteraturälskare som samlats kring novellsamlingen Brasilien berättar, Ljud av steg på Facebook. Vi har läst i takten tre noveller i veckan som sedan diskuterats med start söndagar. Det är ett utmärkt sätt att läsa och diskutera, här är verkligen en av Facebooks styrkor. Hinner jag inte vara med en vecka så är det lätt att stå över och hoppa på tåget igen nästa helg. Vår rese(läs)ledare har varit Anna på Och dagarna går som har försökt styra upp oss lagom mycket. Ett stort tack till henne.

Brasilien är ett nytt land för mig litterärt, men dessvärre kan jag säga att jag inte blivit lockad till att läsa mera därifrån. Jag har alltid haft svårt för sydamerikanska författare men tänkte i en novellsamling med så många olika författare måste jag väl hitta någon jag fastnar för. Trettiosju noveller eller mikronoveller av tjugo olika författare har vi plöjt igenom. Det blir rörigt att läsa och det finns en brist på en röd tråd tycker jag. Det blir varken hackat eller malet.

Jag är gärna med på flera cirklar på detta sätt men då kommer jag att välja en cirkel som handlar om bara ett författarskap. När vi läste Alice Munro Brinnande livet innan jul på samma sätt, tyckte jag det var mera flyt i läsningen.