söndag 2 mars 2014

Det kom ett mejl...

För ett tag sedan blev jag kontaktad av Ragni Svensson, doktorand vid Lunds universitet. Hon var i färd med att förbereda en föreläsning i bokhistoria med titeln "Pocketböcker, billigböcker och nya tekniker". Anledningen till att jag och bloggen blev inblandad var ett inlägg jag skrev i somras om de s k 25-öresromanerna, se här. Speciellt min illustration av de två pigromanerna jag köpt fångade hennes intresse och hon ville använda bilden i sin digitala föreläsning.

Självklart gav jag min tillåtelse och fick som tack credit i texten som studenterna kan ladda ner. Dessutom väcktes min nyfikenhet av själva ämnet Bokhistoria. Det vore verkligen ett spännande ämne att lära sig mera om.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag har ett antal såna små häften, de är söta med vackra omslag.

Hannele sa...

Sofie Elkens John Hall har jag också.

Hanneles bokparadis sa...

Fantastiskt att dessa små skörda häften har blivit bevarade! Jag har även ett par av Fredrika Bremers Grannarne.

Ingrid sa...

Fanatstiskt att det går att hitta sådana här häften ännu och nog låter ämnet Bokhistoria mycket intressant. Det hoppas jag att du kan skriva lite om snart!!