lördag 11 januari 2014

Hatties liv sett ur barnens ögon

Hatties liv av Ayana Mathis har lovsjungits från många håll och så blir den också av mig. Detta är Ayana Mathis debutbok och hon har en frisk approach till skrivandet och överaskar ständigt genom berättelsen. Det är svårt att lägga boken ifrån sig. Det är en riktig bladvändare.

Hattie flyr den amerikanska södern tillsammans med mor och syster när hon är 15 år. De vill komma undan rasmotsättningarna och skapa sig ett bättre liv i Boston. Redan som ung gifter sig Hattie och får tvillingar som dessvärre inte lever länge. Detta trauma förföljer Hattie och trots att hon ska få ytterligare nio barn kan de inte kompensera förlusten av tvillingarna.

I varsitt kapitel får vi följa Hatties barn och ett barnbarn och ta del av deras berättelse. Genom deras ögon lär vi känna Hattie. På köpet får läsaren ett vidare perspektiv då historien med rasmotsättningar och fattigdom i USA rullas upp. Hattie är en ovanligt stark kvinna som kämpar i stort sett i hela sitt liv. Hon sparar för att köpa ett hus, men får se pengarna försvinna på annat men har ändå förmågan att överraska.

Jag upplever inte att jag kommer under skinnet på Hatties trots så många olika synvinklar på hennes liv och det är med en känsla av att här finns mer att upptäcka som jag lägger boken ifrån mig.

Slutligen ett tack till Anna på Och dagarna går som hade en tävling där jag vann Hatties liv.

1 kommentar:

Anna sa...

Kul att du läste och tyckte om!