torsdag 19 december 2013

Tysk torsdag - litteraturkurs i modern tysk litteratur

Kursen Ny tyskspråkig litteratur på svenska - historia och historier har under hösten getts på Linnéuniversitetet. Jag var en av de entusiastiska, antagna studenterna som i september började på kursen som ges helt på distans. Dessvärre kom min sjukdom i vägen och jag orkade tyvärr aldrig fullfölja. Sex moderna tyska verk stod på programmet samt en individuell inlämningsuppgift. De böcker som ingått i kursen har varit:

Günter Grass - Krabbans gång
Claudia Rusch - Honeckers kanderade äpple
Uwe Timm - Upptäckten av currywursten
Daniel Kehlmann - Världens mått
Karen Duve - Regnroman
Judith Hermann - "Sonja" och "Klarblått"

3 kommentarer:

Bokmoster sa...

Det blir inte alltid som man har tänkt sig ... Hoppas du får tillfälle att återkomma till böckerna på listan vid ett senare tillfälle! Judith Hermann skulle jag gärna läsa mer av, tyckte om hennes Sommerhaus, später som novellen Sonja är hämtad från.

mimmimarie sa...

Jo Bokmoster, de flesta böckerna hade jag läst innan, det var uppgifterna till som jag inte orkade med.

Ingrid sa...

Det är väldigt praktiskt med dessa distanskurser men jag förstår att hemuppgifterna kan ta mycket tid och så känner man sig bunden och stressad. Fin litteraturlista!