fredag 1 november 2013

Tummen ner

När bloggen Hyllan tidigare i år fyllde 5 år delade hon generöst nog ut böcker för att fira. Den som var hugad fick önska en bok från hennes hylla. Jag önskade och fick denna isländska bok av Yrsa Sigurdardottir, Den som gräver en grav. Inte för att jag gillar deckare utan för att jag alltsedan resa till Island i somras hyser en klockarkärlek till landet och dess litteratur.

Dessvärre ligger Yrsa Sigurdardottir eoner från de gamla sagorna språk- och stilmässigt men hennes böcker utspelar sig på Island och i den här boken fick läsaren sig en hel del ny kunskap om isländsk folktro och traditioner. Det är det som räddar berättelsen för den är varken särskilt bra eller spännande. Dessutom är huvudpersonen, Advokaten Þóra Guðmundsdóttir, rätt irriterande i sitt sätt att närma sig "fallet". Hon har ganska många egna befängda teorier om vem som är den skyldige till de bestialiska mord boken är uppbyggd kring. Den stackars tålmodige polisen får lyssna på fru advokatens teorier och till slut får hon visserligen rätt, men efter att först ha misstänkt i stort sett alla inblandade.

Även om jag gillar Island så är det här lite för dåligt för att jag ska fortsätta läsa henne. Jag har tidigare läst Det tredje tecknet och var inte heller särskilt imponerad av den.

Inga kommentarer: