fredag 22 november 2013

Kaiserschmarrn - mat ur historien

Kaiserschmarrn med björnbärskräm.
Originalet äts oftast med plommonkompott,
men man tager vad man haver.
Kronprins Rudolf av Österrike sköt sig själv och sin älskarinna  Mary Vetsera i jaktslottet Mayerling, något som jag skrev om igår. Hans sista måltid bestod bl a av Mehlspeisen. Betydelsen av Mehlspeisen skiljer sig åt i Tyskland och i Österrike och jag har funnit och testlagat en Österrikisk variant vid namn Kaiserschmarrn.

Kaiserschmarrn är en blandning av pannkaka och sockerkaka och inte så svår att tillreda. Det lär vara ganska likt den svenska krabbeluren. Historien lär vara följande:

Många legender florerar rund den österrikiska pannkakan, till exempel den om kejsaren Franz Josef som på en jakttur förirrade sig till en liten restaurang. Denna restaurang drevs av en ”kaser” (herde). Han kunde bara erbjuda hans majestät en primitiv spis, som kejsaren  dock tyckte var utsökt, så han berömde den tappra herden i slutet med orden; Denna Kaiserschmarren skulle verkligen vara värdig att kallas Kaiserschmarren (kejslig spis).
Texten har jag lånat från austria.info där man också kan hitta receptet. Här.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Historisk mat är kul, jag har en del böcker...

Sanna sa...

Å, kaiserschmarrn! Det lagar min livspartner åt mig ibland, mums.