torsdag 3 oktober 2013

Tysk torsdag - Kein Mitleid mit den Söhnen

Det har aldrig varit lätt att födas till en ställning man kanske inte vill ha eller passar för. För det mesta har jag koncentrerat mig till kvinnornas historia i Europas historiska kungliga hus, men den här lilla boken hittade jag i Berlin i våras och kunde inte låta bli. Eva Ziebura har skrivit boken Kein Mitleid mit den Söhnen.

Huvudpersonerna är Preussens kung Fredrik den store och hans två bröder August Wilhelm och Heinrich. De föddes i 1700-talets början i Berlin. Deras far den stränge och krävande Friedrich Wilhelm I som inte såg till sina barns personligheter eller önskemål utan alla, speciellt sönerna, skulle stöpas i samma militäriska form. Han var en puritan med spariver. Kassakistorna fylldes under hans regeringstid och något hovliv tilläts inte. Mest av allt hatade han Frankrikes inflytande, kulturen, musiken, litteraturen. Dessvärre var både hans drottning Sofia Dorotea och framförallt sonen Fredrik den store stora fans av allt franskt och det fick de lida för. Fredrik pryglades flera gånger när fadern kom på honom med att spela flöjt eller läsa en bok. När Fredrik vantrivdes så till den grad att han planerade att fly, fångade fadern in honom, tvingade honom att åse avrättningen av sonens medhjälpare och satte honom i fängelse innan han togs till nåder.

Alla tre sönerna tvingades till äktenskap, trots att både Fredrik och Heinrich inte föredrog kvinnor. Båda äktenskapen blev olyckliga. Detta är en sorglig berättelse där inte bara de tre bröderna Fredrik, August Wilhelm och Heinrich är offer utan även fadern och farfadern är i viss mån offer i deras tur till fäder utan förståelse. Det tycks mig svårt att ingen lär sig läxan, generation efter generation. Kanske lika så gott att Fredrik den store aldrig blev far utan tronen ärvdes av en brorson.

Jag tycker det här inlägget passar fint i Bokmosters serie Tysk Torsdag.


Fredrik den store av Preussen
 
 

4 kommentarer:

Bokmoster sa...

Ibland undrar jag vad litteraturen, och även filmvärlden faktiskt, skulle vara utan dessa fäder utan förståelse ... Tack för ditt bidrag, mycket intressant!

Sanna sa...

Intressant!

Västmanländskan sa...

Låter som en spännande skildring.

Ingrid sa...

Den boken vill jag också läsa!