lördag 19 oktober 2013

Kopparslagaren

Ibland ramlar man bara över en bok som ligger på biblioteket och bara väntar på mig. Så var det när jag upptäckte Michaela Ivarsdotters bok Kopparslagaren häromveckan. Michaela är fjärde generationens kopparslagare och en länk till hennes hemsida finns här.

I boken berättar Michaela inte bara sin släkts historia och dess anknytning till kopparn utan också kopparslagarnas historia i Sverige och hur det var för gesällerna som gav sig ut på vandringar riket runt för att lära yrket.

Även i min släkt har det funnits duktiga kopparslagare och plåtslagare. Min morfar drev i många egen verkstad i Halmstad och sedan han gått i pension skapade han flitigt kopparsaker till glädje för släkt och vänner. Jag har många av hans saker i min ägo idag. Det är mjölkannor, blomkrukor, ostkakebunkar, sparbössa, adventsstjärna, ljusstakar men allra kärast är ett skrin med mitt namn på och som är täckt av finaste siden på insidan. Varje gång jag putsar eller dammar kopparsakerna står min morfar levande framför mig.



Ett urval av de saker som min morfar gjort.

1 kommentar:

Ingrid sa...

Vilka vackra föremål! Jag vill gärna läsa om kopparslagarnas historia- ett gammalt och fint yrke. Tack för detta boktips!