onsdag 18 september 2013

Stora ljudbokspriset 2013



Det kom en inbjudan i mejlen till Stora Ljudbokspriset. Nu är jag inte på bokmässan i år och kan bevittna tilldragelsen, men intresserar mig ändå för priset eftersom jag är storkonsument på ljudböcker.

Av de sju nominerade har jag lyssnat på fyra och läst ytterligare två, så visst har jag åsikter i frågan. De nominerade är:

Mikael Niemi - Fallvatten
Jonas Gardell - Torka aldrig tårar utan handskar, del 1 Kärleken
Sofi Oksanen - När duvorna försvann
Göran Rosenberg - Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz
Jonas Hassen Khemiri - Jag ringer mina bröder
Chris Cleave - Little Bee
Aino Trosell - Krimineller (Den enda i gänget jag inte läst)

Vilken är då min favorit? Mikael Niemis Fallvatten som jag lyssnade på vid den här tiden förra året och sedan lyssnade på honom på bokmässan. Vilken berättare! Fast jag tror dessvärre inte att han vinner.

Läs mera om Stora Ljudbokspriset och juryns nomineringar här.

6 kommentarer:

bloggbohemen sa...

Jag läste Niemis bok och tyckte verkligen om den! Hur den är som ljudbok vet jag inte, men Fallvatten är alltid värd lite uppmärksamhet tycker jag.

mimmimarie sa...

Ja, man får verkligen olika upplevelse av att läsa eller lyssna på en bok.

Hanneles bokparadis sa...

kör bil för sällan

mimmimarie sa...

Du kan lyssna medan du rensar ogräs Hannele, eller stryker, eller stickar. Oändliga möjligheter.

Anna sa...

Jag har läst precis samma titlar som du har och jag hejar på Khemiri!

mimmimarie sa...

Anna: Bok och ljudbok bedöms antar jag inte efter riktigt samma kriterier. Ljudboken måste göra sig bra i uppläsning och det gjorde inte Khemiris. Den upplevde jag som väldigt rörig, möjligen hade jag fått en annan läsupplevelse än lyssningsupplevelse.