söndag 8 september 2013

Kaosutmaningen - Status KLAR

I våras hoppade jag på Kaosutmaningen som jag hittade hos C.R.M. Nilsson. Utmaningen går ut på att läsa böcker efter speciella egenskaper eller riktlinjer. Det finns 35 olika punkter på listan. För att klara av utmaningen måste man klara 20 punkter. En bok får bara förekomma en enskild gång på listan. Nu är jag KLAR. Det var inte så svårt att fylla kriterierna egentligen men det var lite för stark dragning till fantasy där änglar, älvor, vampyrer fick varsin punkt. Jag saknade t ex en faktabok, en biografi, lyrik för att nämna bara några för att bredda utmaningen. Nåja, slut med gnället, här är listan.


1.    Läs en bok vars originaltitel är på svenska.
Nymfens tid –Susanne Axmacher
2. Läs en bok som är skriven av en nu avliden författare.
Ester BlendaNordström – Piga bland pigor
3. Läs den sista delen av en trilogi eller serie.
4. Läs en bok med två personer på omslaget
Cilla Naumann– Springa med åror
5. Läs en bok som publiceras 2007.
6. Läs en bok vars titel består av tre ord
Ivan Iljits död– Leo Tolstoj
7. Läs den första volymen av en serie eller trilogi
Hilary Mantel– Wolf Hall
8. Läs en bok som handlar om vampyrer.
9. Läs en bok som har över 600 sidor
Chimamanda Ngozi Adichie En halv gul sol
10. Läs en bok vars författare har ett M i för-och efternamn
11. Läs en bok vars omslag är mestadels rosa.
12. Läs en bok med ett par på omslaget (ett romantiskt par, jfr. fjärde punkten).
13. Läs en bok med träd på omslaget
Katarina Fägerskiöld - Åsen
14. Läs en bok från ett, för dig, nytt förlag
Mörderskan – Alexandros Papadiamantis
15. Läs en bok som snart kommer på film (under 2013 eller 2014)
Little Bee – Chris Cleave
16. Läs en bok som har mindre än 300 sidor
Patrick Modiano – Lilla Smycket
17. Läs en bok som publicerades under 2013
OperationNorrsken - Christoph Andersson
18. Läs en bok som handlar om älvor eller alver
19. Läs en bok med ett av de fyra elementen på omslaget
Slottet Brinner – Magnus Jacobson
20. Läs en bok som är skriven av en författare under 30 år
Silvia Avallone - Stål
21. Läs en bok med ”The” i början av titeln
Michael Caine –The Elephant to Hollywood
22. Läs en bok som handlar om demoner eller andar
23. Läs en bok vars titel innehåller sju ord (jfr. sjätte punkten)
24. Läs en dystopi
25. Läs en bok vars omslag är mestadels röd
26. Läs en (översatt) bok vars omslag är samma som originalet
Sofi Oksanen -–När duvorna försvann

27. Läs en bok om tidsresor (som till exempel Tidsresenärens Hustru).
28. Läs en bok vars huvudperson har speciella kunskaper/egenskaper/krafter.
29. Läs en debutroman
Helena Milton – Förändrad, förvandlad, förädlad
30. Läs en fristående bok.
Vikas Swarup –De sex misstänkta
31. Läs en bok utan människor på omslaget
Sjón – Skugga-Baldur
32. Läs en bok vars omslag är mestadels vit.
33. Läs en bok som publicerades 2012
Leif Zern –Kaddish på motorcykel
34. Läs en bok som i originalspråk varken är svensk eller engelsk
Jon KalmanStefánsson - Sommarljus
35. Läs en bok om änglar.

5 kommentarer:

Lena sa...

Bra jobbat. Jag har inte så många kvar innan min också är klar!

Hanneles bokparadis sa...

Bra jobbat :)

Hanna på Feministbiblioteket sa...

Håller med om den sneda fördelningen. Jag har har gjort lite fria tolkningar där. Fattade inte själv hur jag skulle få till det där med originalet skulle vara samma som den svenska översättningen, så tack för Sofi Oksanen för den har jag också läst :)

mimmimarie sa...

Lena och Hanna: det ska blir kul att få se era färdiga listor också.

Hannele: det var lättare än jag trott. De flesta böcker passade in någonstans.

Maria sa...

Stål är med på min Kaosutmaningslista också. Jag har läst de 20 jag behöver för att klara utmaningen men tänkte pricka in så många som möjligt ytterligare innan året är slut. Just nu letar jag desperat efter böcker om alver, änglar och tidsresor. Yes, det var mycket fantasyinslag i listan.