söndag 11 augusti 2013

Mat, djur, födelsedag och lite annat från Island

Ett sista uppsamlingsheat med bilder från vår resa till Island. Det är omöjligt att inte lägga märke till fågeln puffin, lunnefågeln, på Island. Den avbildas överallt, finns i alla möjliga former i souvenirbutikerna och att beskådas levande på båtsafari. Dessutom serveras den rökt eller stekt på restaurangerna. Mycket gott faktiskt. En annan animalisk läckerhet är val. Vi åt valstek en dag med lite etiska betänkligheter och var på valsafari en annan dag. Till slut smakade jag också på den isländska versionen av surströmming, rutten haj. Inte så äckligt som det låter.

Undertecknad firade sin STORA födelsedag med att bada i Blå Lagunen där vattentemperaturen var närmare 40°C och lufttempen var 10°C och regn. Det var en minst sagt häftig upplevelse. Kvällen avslutades med fin middag på den roterande restaurangen Perlan. På två timmar hann vi åka runt ett varv och fick njuta av fin Reykjavikisk utsikt.

Puffin på tavla

Masseffekt av puffins

Puffin - the real thing
Rökt puffin var gott.
 

Minkval i levande livet



Lite etiskt tveksam att äta, men gott med valstek.
T-shirten jag INTE köpte



Snyrting - ett bra isländskt ord för turister att kunna
Blå Lagunen. 40 grader i vattnet, 12 i luften.
Roterande restaurangen Perlan

Fyrarätters meny
 
Grattis på födelsedagen

En glad vovve när vi hämtade henne från hundpensionatet.
 

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Fina foton som väcker minnen hos mig. Den blå lagunen är helt underbar att bada i. Jag var där mitt i smällkalla vintern och simmade runt med ångan yrande runt huvudet på mig. Någon isländsk surströmming vågade jag mig dock inte på- du är modig, du! (Jag gillar T-shirten, men hade nog ínte heller köpt med den hem).

mimmimarie sa...

Tack Ingrid. Island var en härlig upplevelse på många sått.

Hanneles bokparadis sa...

Rökt lunnefågel?? Kan man äta det!!!

mimmimarie sa...

Jajamensan Hannele. Gott var det oxo, påminner om rökt rådjur.

Hannele sa...

Rådjur är mums :)