fredag 16 augusti 2013

Barbara Cartland still going strong

Bild lånad från Wikipedia
Jag läser att alla Barbara Cartlands 883 böcker ska ges ut på nytt, nu 13 år efter hennes död, däribland ett femtiotal böcker som inte tidigare publicerats. Böcker kommer både att tryckas och finnas tillgängliga elektroniskt.

 Jag läste en hel del Cartlandromaner i tonåren, ungefär samtidigt som jag befann mig i en svår Starletperiod. Idag känner jag mig inte lika lockad att kasta mig över nyutgåvorna och läsa om men allt har ju sin tid. Barbara Cartland levde 1901-2000 och är översatt till 38 olika språk. Kännetecknet för hennes böcker är att de har lyckliga slut, Utspelar sig ofta i en historisk miljö och är mycket, mycket romantiska.

Mindre känt är att Barbara Cartland kämpade för sjuksköterskors och barnmorskors förbättrade arbetsvillkor och även för romernas rättigheter.

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

883!!! Hennes kläder skulle jag vilja låna...