fredag 17 maj 2013

Tjocka böcker

Jag har blivit utmanad av A Room of my own att lista några tjocka böcker i min bokhylla, fem lästa och två olästa.

Olästa

Man Booker Price vinnaren i höstas, Hilary Mantels Bring up the Bodies. Jag fann första delen Wolf Hall bra men oerhört seg (se här) och drar mig lite för att börja på den här fastän den bara är på 417 sidor (på originalspråk engelska).

Ivan den förskräcklige av Isabel de Madariaga. En biografi om den ryske tsaren på 1500-talet som spred skräck omkring sig. Boken är på 555 förskräckliga sidor.

Lästa
I stigande ordning sidmässigt presenterar jag fem biografier om fem engelska historiska figurer, de slags böcker jag trivs allra bäst med att läsa och faktiskt ett par av dem handlar faktiskt om män, även om jag normalt bäst gillar att läsa om kvinnor.

The unruly Queen, Flora Fraser, 535 sidor. Handlar om Queen Caroline som levde ett minst sagt udda liv. Hennes maken, den engelske kungen George IV ville inte veta av henne och uteslöt henne t o m från kröningen där hon också skulle varit med. Hon lär ha bankat på porten till Westminster Abbey och vakterna fick köra bort henne.

The perfect King. The Life of Edward III. Father of the English Nation, 536 sidor. Kungen som hade otur att regera på 1300-talet då landet slets sönder av både krig och böldpest. Han föredrog på slutet sin älskarinna Alice framför sin drottning. Alice lär ha stulit alla ringarna på kungens fingrar när han blev sjuk och stack med bytet.

The Prince of Wales. A biography. Jonathan Dimbleby, 620 sidor. Den här biografin om prins Charles lär ha kommit till som ett led i att han försökte rättfärdiga sig i den bittra skilsmässostriden med x-frun Diana. Det är alltid lite vanskligt med en biografi över en person som fortfarande är i livet.

Victoria. Biography of a Queen. Stanley Weintraub. 760 sidor. Det finns många biografier över Englands legendariska drottning, få med fler sidor men många bättre. Inte den bästa bok om Victoria jag läst men den tjockaste.

Mountbatten. The official biography. Philip Ziegler, 786 sidor. Lite grand som boken ovan. Alldeles för många sidor. Visst levde han ett spännande och omväxlande liv lord Mountbatten men han lär också ha varit väldigt mån om att framhäva sig själv och sin släkts förträfflighet. Den här tegelstenen är ett verkligt monument till hans "ära".


4 kommentarer:

Ingrid sa...

Så spännande att få kika in bland dina historiska biografier! Drottning Caroline blir jag intresserad av att läsa om.

Anna sa...

Hilary Mantel ska jag läsa i sommar!

Mrs Calloway sa...

intressant, mimmimarie! Drottning Caroline verkar vara en intressant kvinna! Hilary Mantel bävar jag lite för

Hanneles bokparadis sa...

många kul böcker