tisdag 2 april 2013

Sagobygden - Skirs källa



Vi har fördelen att bo i Sagobygden. Hit räknas Alvesta, Ljungby och Älmhults kommuner. Här i sydvästra Småland har man gått samman för att bevara den muntliga berättartraditionen. Här levde märkliga sagoberättare, betydelsefulla sagosamlare och här finns otaliga sägenomspunna platser. Det är dessa 40 platser jag tänker presentera här på bloggen, en varje vecka. Småland är ett magiskt landskap som gömmer otaliga spännande och roliga berättelser och utflyktsmål. Centrum för själva Sagobygden ligger i Ljungby med dess Sagomuseum och årliga berättarfestival.

 Skirs källa

I Skirs källa har folk offrat pengar och druckit av vattnet för att bli kvitt sjukdom och elände. Bredvid källan ska det ligga två kittlar nedgrävda. De är fulla med pengar.




3 kommentarer:

Boel sa...

Intressant. Jag hoppas på parallella refelktioner från island såsmåningom. Där är ju sagorna levande så tillvida att platserna de förknippas med och utspelar sig på finns kvar.

Sagomuseet i Ljungby måste besökas! Berätta gärna mer om det i ett inlägg också!

violen sa...

Hah! Ser att jag missat Sagobygden helt, var ju in idag och såg Systersjöarna!
Men det har ju pågått ett tag!
Har du nån samlingslänk där du lägger alla inlägg?

mimmimarie sa...

Boel: Island blir ett stort projekt, får se hur jag gör med det.

Violen: tack för tipset. Jag ska definitivt fundera över en samlingslänk.