lördag 13 april 2013

En tur till Wittenberg och litterära skyltfönster

 
Det är roligt att komma utanför Berlins stadskärna och upptäcka lite mera av vad Tyskland har att erbjuda. Wittenberg, en timmes tågresa bort, är ett UNESCOS världsarv tack vare att Martin Luther verkade härifrån. Staden var också relativt oförstörd under kriget och det var skönt att vandra runt och upptäcka allt det gamla och vackra. 2017 är det 500-årsjubileum sedan han lär ha spikat upp teserna på slottskyrkans portar och nu fejas det och renoveras för att allt ska vara fint tills dess. Dessvärre innebar detta att vi inte kom in överallt som vi önskade.
Lutherhuset till vänster. Här bodde Luther med sin familj.
Ett museum inrett med tysk noggrannhet och grundlighet är
sträcker sig över fyra våningsplan.

Martin Luthers vardagsrum.

Martin Luther med hustru Katharina. Han f d munk, hon f d nunna.

Gatubild från Wittenberg

"Nya" dörrar på slottskyrkan där testerna är ingjutna istället för uppspikade.
 Den här gången var jag inte ute efter att shoppa böcker då jag har så många olästa hemma, men fönstershoppa får man ju. Här är dagsaktuell litteratur och grävde jag djupare inne i bokhandeln hittade jag fortfarande Hundraåringen tillsammans med Liza Marklund, Kajsa Ingemansson och Arne Dahl.


2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Det är så roligt att titta på andras skyltfönster. Jag har förstått att Martin Luther även hade humor... Tänk om katolska präster också förstod att det är mycket roligare när man har en fru.

Anonym sa...

Vad roligt att läsa dina reseberättelser från Berlin! Jag var också där i vintras, men tyvärr för kort för att uppleva staden på riktigt.