tisdag 12 februari 2013

Svenska Dagbladets Årsböcker 1939

Åren 1923—1964 gav Svenska Dagbladet ut Svenska Dagbladets årsbok. Fredrik Böök, professor i litteratur, författare och kritiker var kulturchef på tidningen och hade såklart stort inflytande över vilken litteratur som valdes ut för att i årsboken spegla det gångna året. Via min svärmor har jag kommit över 20 årgångar av årsböckerna och min tanke är att presentera vilka författare som valts ut att representera det gångna året.

Litteraturen: Nobelpriset tilldelas Frans Eemil Sillanpää från Finland. Av årets svenska romaner fanns det ingen som dominerade och försäljningssiffornarna höllo sig kanske något under det normala. Den största framgången hos kritiken hade Fritz Thoréns Jag är eld och luft. Andra utgåvor under året voro:
Ivar Lo Johansson - Bara en mor
Moa Martinsson - Kungens rosor
Eva Berg - Lockrop om våren
Ebba Richert - Brödernas kvinna
Louise Adelswärd - Grevinnorna på Stjärntorp som jag skrev om här.

Vad sig i riket tilldragit: 1:a maj är för första gången borgerlig helgdag. 1 september utfärdas Sveriges neutralitetsförklaring i kriget mellan Tyskland och Polen.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Nu börjar det bli mer bekant, Eva Bergs bok har jag.

Ingrid sa...

Ja, nu börjar det "brännas" lite mer- vi kommer in i "modern tid".

Ylva sa...

Seljalandsfoss är det som man kan gå in bakom. Jättefint!
http://www.google.se/search?q=seljalandsfoss&hl=sv&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=iqwcUeeXFuOg4gSo_oCIDQ&ved=0CDsQsAQ&biw=1680&bih=853