fredag 15 februari 2013

Bra litteratur står sig, apropå isländska sagor

Jag har värmt upp inför min isländska odyssé med Gunnlaug Ormstungas saga. Vilken story! Den är behändigt kort på ca 40 sidor och en lagom introduktion innan jag ger mig på Den stora, Egil Skallagrimssons Saga. Den lär ha skrivits runt 1270-1280 och handlar från tiden då Island just hade kristnats.

Gunnlaug är en ung man som brinner av lust att ge sig av från Island för se världen och vinna är och berömmelse. Innan han reser friar han till den vackra Helga, men får inte gifta sig med henne förrän han kommer tillbaka inom en viss tid. Resan tar honom till Island, Sverige, England, Orkneyöarna m fl ställen och han hinner inte hem i tid utan Helga gifts bort med en rival. De bägge hormonstinna unga hannarna beslutar sig för att slåss med varandra och bägge dör i striden. Helgas hand vinns så av en tredje man.

Innehållet i sagan är av tidlöst framgångsmaterial. Här finns kärlek, svek, avundsjuka, strid och hämnd. Berättarkonsten i sagan är rak och utan krusiduller, en stil som passar mig mycket bra. Nu ser jag fram emot att tackla den betydligt längre Egil Skallagrimssons Saga.

1 kommentar:

Petra Rhodin sa...

Gunnlaug Ormstungas saga är verkligen berättarkonst på högsta nivå. Min favorit bland de isländska sagorna.