tisdag 22 januari 2013

Svenska Dagbladets årsböcker 1936

Åren 1923—1964 gav Svenska Dagbladet ut Svenska Dagbladets årsbok. Fredrik Böök, professor i litteratur, författare och kritiker var kulturchef på tidningen och hade såklart stort inflytande över vilken litteratur som valdes ut för att i årsboken spegla det gångna året. Via min svärmor har jag kommit över 20 årgångar av årsböckerna och min tanke är att presentera vilka författare som valts ut att representera det gångna året.


Litteratur: Amerikanen Eugene O'Neill tilldelas nobelpriset. Böcker som utgavs 1936 voro bland andra:
Curt Berg - De blå dragonerna
Anna-Lenah Elgström - Elsa i männens värld
Eugenie Söderberg - Studentfabriken
Karin Boye - För lite
Ella Byström - Kvinnan i Hyllos' hus
Ragnar Jändel - Barndomstid
 
Vad sig i riket tilldragit: Ystads nya konstmuseum och bibliotek invigs. Första flygofficerarna rycker in för utbildning i Ängelholm. Stora delar av Bollnäs brinner ner.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

några har jag hört talas om, läst några

Ingrid sa...

Det är alltid lika spännande att läsa dina tisdagsinlägg! Nu ska jag försöka leta upp några av de bortglömda författarna.