fredag 11 januari 2013

Saudiarabisk chick-lit

Fyra unga kvinnor ur det privilegierade övre skiktet i Saudiarabien är huvudpersonerna i denna variant av arabisk chick-lit. De som känner mig vet att chick-lit inte är min genre och att boken beskrivits som mellanösterns svar på Sex and the city skulle normalt få mig att en gå en lång omväg. Ändå har jag läst den och ändå har jag gillat den.

Flickorna från Riyadh är skriven som en modern variant av en brevroman. Varje fredag efter fredagsbönen publicerar författarinnan ett nyhetsbrev som handlar om livet som ung kvinna i Saudiarabien idag. Vi får följa Gamra, Michelle, Sadim och Lamis liv och öden i dessa veckobrev. De har sin beskärda del av hjärta och smärta, kärlek och brutna äktenskapslöften, skilsmässa och kille som aldrig friar eller killen som friar som de inte vill ha. När jag läser och förundras över levnadsvillkoren lär jag mig samtidigt oerhört mycket om ett slutet land där kvinnor inte är tillåtna att köra bil, gå ut på egen hand och naturligtvis inte bestämma vem de ska gifta sig med utan familjens tillåtelse.

Det är alltför lätt att sitta i sitt trygga liv i väst och tycka till om en annan kultur, religion och sätt att leva. Författarinnan Rajaa Alsanea höll sig anonym och vågade inte be om lov att publicera sin roman i hemlandet utan manuset smugglades ut till Libanon. Boken har blivit en bästsäljare i väst såväl som i arabvärlden och Rajaa bor idag i USA och studerar till tandläkare.

Tack till Josefine I min Bokhylla som skickade boken till mig när hon hade en utstädning.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Låter kul :)

Ylva sa...

Jag har inte läst den men hållit i den några gånger eftersom jag tycker utsidan är fin och jag brukar skylta med den på biblioteket.

Det är störande när allting som handlar om kvinnor kallas chick lit.

Boel sa...

Läste den för några år sedan med stor behållning. Minns det som väldigt intressant att få en inblick i unga moderna välutbildade kvinnors situation i en helt annan kultur och värld med helt andra förutsättningar.