söndag 9 december 2012

Ljudminnen

Det är nog ganska allmänt accepterat att vi människor lätt kopplar ihop musik och låtar med vissa händelser som blir minnen som följer med oss genom livet. Jag upplever allt oftare samma fenomen med ljudböcker jag lyssnar på. Jag vet var jag befann mig och vad jag gjorde när jag lyssnade på dem. Här är några exempel

Irene Nemirovskys bok Storm över Frankrike har jag bakat lussekatter ihop med.
Jag har krattat löv i våras i Viveca Lärns sällskap med Kvinnan som var en fyr.
Torbjörn Flygts Outsider och jag målade ladugårdsdörren ihop.
Leif G W Persson och Gustavs grabb och jag städade hundgården tillsammans.
Aarto Paasilinna och Paradisets fångar och jag åkte tåg ihop på väg hem från bloggambassadörernas träff i Göteborg.
Nicole Krauss och Det stora huset fick följa med till Skottland i somras.

Hur är det med er? Kopplar ni ihop böcker med andra minnen? Minns ni var ni var när ni läste något eller lyssnade på något?

3 kommentarer:

bloggbohemen sa...

Om det inte vore för att jag endast lyssnar när jag ligger i sängen och ska somna, så skulle jag nog också ha sådana där ljudboksminnen. Det låter trevligt att minnas en bok tillsammans med lussekattsbak.

Hanneles bokparadis sa...

Kul! Någon har också sagt att efter 10 år lyssnar man inte på något nytt... behåller samma musiksmak hela livet...??

mimmimarie sa...

Bloggbohemen: jag somnar när jag ligger ner och lyssnar.

Hannele: jag är benägen att hålla med.