lördag 29 december 2012

Diverse från bokåret 2012

Bloggambassadör
Det största som hände 2012 var utan tvekan att jag var en av tjugo bloggambassadörer. Det var ett roligt och inte särskilt betungande år. Alla vi ambassadörer inbjöds till Göteborg för en träff på vårvintern där vi fick mycket initierad kunskap om. Själva huvudattraktionen gick av stapeln i september. Min första bokmässa. Det var stort, det var mycket folk och många intryck och en del kändisspaning. Det jag uppskattade mest var alla möten med andra bloggare som jag bara "känt" via nätet och nu fick ett ansikte på.

Som bloggambassadör förväntas man göra ett inlägg i veckan Bokmässans egen community. Det var väl det enda som jag upplevde som negativt. Communityn är inte speciellt logiskt uppbyggd och inte särskilt lättnavigerad. Det kändes som ett konstlat sätt att umgås med likasinnade. Lite märkligt är det också att vi ambassadörer inte ombetts komma med någon feedback till mässan om hur vi tyckt att året var, utan de rullar för tredje året på i samma hjulspår, om än med färre ambassadörer till 2013.

Bokbloggsträff
Traditionsenligt (för andra året i rad) sammanstrålade några bloggare en varm augustisöndagi Växjö för bokbloggsträff. Böcker, Fru E, Ylvas läsdagbok och jag fick i år sällskap en stund av Du är inte klok barnboken. Bokprat, bokbyte och trevlig samvaro gör att jag inte bara längtar till sommaren utan också till nästa bloggträff. Synd att det inte ska gå att få ihop något liknande vintertid också.

Bokbyte på jobbet
På mitt jobb har vi sedan en tid bokbyte. När böckerna har valsat runt ett tag eller ingen är sugen på att läsa dem brukar vi sätta ut dem i väntrummet så att patienterna får plocka själva ur hyllan, ta med sig och om de vill sätta tillbaka något annat. Uppskattat kan jag säga.

Sockenbladet
Min boktipsarkolumn i bygdens sockenblad rullar på. I varje nummer har jag valt ett tema för att hålla ihop mitt bokval om tre böcker och i år har mina boktripplar handlat om franska böcker, engelska böcker, böcker på mattema och barndomsskildringar.

Bokhyllerundan
Många bloggare var vi som hakade på bokhyllerundan som gick ut på att presentera något i sin bokylla från A-Ö. Jag valde att presentera böcker om personer. De kunde vara fiktiva, levande eller döda. Det retar mig fortfarande att jag inte hittade någon på Ö utan fick lämna sista bokstaven tom.

Nobelpristagare i litteratur 7,5 poäng
Sedan många år har jag en pågående utmaning att läsa något av varje nobelpristagare i litteratur. Vad kan då passa bättre än att läsa en universitetskurs i ämnet? Det var spännande att följa föreläsningarna via distans på datorn och även om jag inte fullföljde kursens alla delmoment är jag så tacksam för den nya kunskap jag fått mig till livs och nya ingångar till litteraturen.

Litterärt på resa
Under året har jag haft förmånen att besöka Berlin, Skottland och London. I Berlin satt jag jämte Brechts staty och gick en guidad tur i hans hem. Från Skottland har jag fina litterära minnen medan London mest handlade om jobb och shopping.

2 kommentarer:

Bokmoster sa...

Många fina litterära upplevelser för dig i år :) Jag är fortfarande lite bitter för att jag inte kunde ta mig till bokbloggsträffen ...

mimmimarie sa...

Bokmoster: nästa år kommer du med hoppas jag.