fredag 7 december 2012

Bokbloggsjerka del 108

I veckans jerka ställer Annika följande fråga:

Finns det någon bok som du på eller annat sätt alltid återvänder till? Naturligtvis är det alltid trevligt med en motivering, men så här i juletid kan jag ha visst överseende med om tiden inte riktigt räcker till det.

Jag väljer att tolka den här frågan på mitt eget sätt. Att "återvända till" behöver kanske inte behöva betyda att "läsa om" i rent praktisk mening. Däremot finns det böcker som gjort djupt intryck på mig som jag använder som ett slags referensverk för själen och för tankarna ibland. Vissa böcker som gjort mig glad, som utvecklat mig på  något sätt, lärt mig något eller som väckt känslor av andra slag.

8 kommentarer:

Sara Pepparkaka sa...

Jo, nog lämnar böcker kvar i minnet ockå fast man inte läser om dem.

Vargnatts bokhylla sa...

Ja på det sättet finns det många böcker jag återvänder till :)

Henrik Johansson sa...

På det sättet finns det många jag återvänder till, inte nödvändigtvis de bra heller.

[Anna] sa...

Många böcker finns kvar i minnet långt efter de har tagit slut!

Lena sa...

Ja visst finns det böcker som man återvänder till i tankarna.

Monika sa...

Visst är det så att man återkommer mentalt till vissa böcker :)

Boktjuven Ingerun sa...

Egentligen skall man vänta ett tag tills man bedömmer en bok.

bloggbohemen sa...

Påminner en del om hur jag också återvänder till böcker.