tisdag 30 oktober 2012

Svenska Dagbladet årsböcker - 1926

Åren 1923—1964 gav Svenska Dagbladet ut Svenska Dagbladets årsbok. Fredrik Böök, professor i litteratur, författare och kritiker var kulturchef på tidningen och hade såklart stort inflytande över vilken litteratur som valdes ut för att i årsboken spegla det gångna året. Via min svärmor har jag kommit över 20 årgångar av årsböckerna och min tanke är att presentera vilka författare som valts ut att representera det gångna året.
 
Litteraturen 1926:  Helge Berglund vinner en novelltävling med den svindlande prissumman 3 000 kronor. Ellen Key avled i sitt hem på Strand vid Vättern. Några av årets utgåvor voro:
 
Sigfrid Siwerts - Det stora varuhuset
Annie Åkerhielm - Ett gammalt slott
Elin Wägner - Natten till söndag
Gertrud Lilja - Den ensamma och andra noveller
Berit Spong - I Östergyllen
 
Vad sig i riket tilldragit: Lidingö blir stad. Bisköldkörtlarnas hormon upptäcks, viktigt för alla diabetiker. Bronsåldersgraven Lugnarohögen söder om Laholm grävs ut, man finner brända rester av människoben i en urna. Det första elektriska tåget lämnar Stockholms central.
 
37 325 ton tändstickor exporteras. I Hoting var det 6 februari -44°C kallt. P.E. Hedlund vann Vasaloppet på tiden 5.36.07 som då var rekord.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Och där dök hon upp igen- Annie Åkerhielm (Jag tror att Fredrik Böök gillade hennes författarskap). Gertrud Liljas namn kände jag vagt igen och tror att det finns en eller annan bok av henne här i huset- men bortglömd är hon ju. Väldigt roligt att följa din genomgång av de här årsböckerna. Vilken guldgruva du har!

Hanneles bokparadis sa...

jag tror jag sett Sigfrid Siwerts - Det stora varuhuset