fredag 19 oktober 2012

Madeleine Bourdouxhe - Gilles kvinna

Gilles kvinna av Madelein Bourdouxhe gavs ut 1937på orginalspråket franska men inte förrän 2004 i Sverige. Vad har en 80 år gammal bok som gör att den drar läsare idag?  Jo, för Gilles kvinna handlar om kärlek och förhållandet mellan man och kvinna, ett ständigt aktuellt och tidlöst ämne. Jag skulle egentligen ställa frågan, Varför tog det så lång tid innan den gavs ut på svenska? Boken är riktigt läsvärd, en bladvändare som jag hade svårt att lägga ifrån mig och absolut inte ville bli störd under läsningen.

Elisa och Gille är gifta sedan några år och har ett par tvillingflickor när Gilles plötsligt blir galet hals över huvud betuttad i Elisas syster Victorine. Elisa är helt förkrossad och när hon provat alla möjliga knep blir hon sin mans förtrogne i ett försök att vinna tillbaka honom. En smått absurd situation uppstår där det är så lätt att identifiera sig med Elisa och hennes smärta.

Det är en outsägligt sorgsen och hjärtslitande historia och på endast 119 sidor ryms så mycket av mänskliga känslor och behov, otrohet, svartsjuka, lusta, hopplöshet och kvinnlig list för att nämna några. Här finns det klassiska triangeldramat som aldrig kan sluta lyckligt. Jag slås av författarens olika sätt att distansera sig från sina huvudpersoner genom att ställa sig utanför berättelsen. Gilles och Elisabeths barn benämns bara en gång med namn, resten av tiden är det barnen, flickorna eller tvillingarna. Hon använder ofta "man" istället för jag när hon berättar och så skriver hon i presens.

Jag blir väldigt sugen på att läsa mera av Madeleine Bourdouxhe och har spanat in att även En spik, en ros och andra berättelser finns utgiven av samma förlag. Ett stort till Elisabeth Grate Bokförlag för recensiosexemplaret och för att ni ger ut så mycket bra litteratur på svenska.

Jag har läst Gilles kvinna som en del av utmaningen Tre på Tre där jag ska läsa tre böcker från Elisabet Grate förlag under månaderna september-november. Tidigare har jag läst Vénus Khory-Ghatas bok Hafia.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Ofta är de gamla böckerna väldigt trevliga att läsa.

Ingrid sa...

Jag kan verkligen rekommendera "En spik, en ros och andra berättelser"- jag blev så förtjust i Madeleine Bourdouxhes sätt att skriva att jag kastade mig över "det som fanns". Otroligt fin författarinna- och hon kan verkligen skildra kvinnoöden... oförglömligt...

mimmimarie sa...

Hannele: det finns alldeles för många bortglömda pärlor.

Ingrid: "Det som finns" i alla fall på svenska är inte så mycket.