söndag 21 oktober 2012

Kort om lång vinter

Irländaren Colm Tóibín har på endast 119 sidor skapat en pärla till bok med En lång vinter. Själva historien utspelar sig i en spansk bergsby. Miguel är äldste son till ett småbrukarpar. Han har sin värnplikt bakom sig och nu är det dags för yngre brodern Jordi att åka sin väg och göra sammaledes. Hela familjen är orolig för hur Jordi ska klara av detta. Miguel upptäcker snart att allt inte står rätt till i familjen, modern är smygalkoholist och när fadern häller ut allt vin ur hennes hemliga gömma försvinner plötsligt en dag. Samtidigt kommer vintern och allt letande och eventuell skallgångskedja får vänta tills ovädret drar över. Med modern borta förfaller gården och mathållningen och far och son blir tvungna att anställa någon som tar hand om hushållet.

Författarens språk är ungefär lika sparsmakat som de spanska bergstrakterna är otillgängliga men jag är djupt imponerad över hur Colm Tóibín med små medel lyckas skapa så levande och starka personporträtt. Dessutom är omslaget a Håkan Liljemärker ett av de vackraste och suggestiva jag sett på länge.

A room with a view och Bokbabbel har också skrivit om En lång vinter. Tack Norstedts för att ni ger ut riktigt bra litteratur.

6 kommentarer:

Anna sa...

Jag såg honom signera böcker på mässan. Skulle stannat och köpt en bok alltså!

Bokmoster sa...

Den här vill jag också läsa! Just orden "med små medel" är något jag faller för.

mimmimarie sa...

Anna: Jag missade honom på mässan.

mimmimarie sa...

Bokmoster: Jag älskar den stilen,med små medel allstå, passar min karaktär bättre än bomastisk och överdriven.

Hanneles bokparadis sa...

jag köpte boken, men inte på Mässan.... ska snart läsa

mimmimarie sa...

Hannele: det ska blir spännande att läsa om dina intryck. Jag är säker på att du gillar den.