måndag 3 september 2012

Varningstriangel för dåliga böcker

Tyvärr behöver vissa böcker faktiskt förses med varningstriangel. Ian Sansoms bok Fallet med de försvunna böckerna är just en sådan bok. Jag hade den som ljudbok och enda litteratur med mig på en lite resa nyligen och var dessvärre hänvisad till dess sällskap hela tiden.

Maken till stereotyp berättelse utan djup och med så knepiga och föga trovärdiga karaktärer att jag kan föreställa mig författaren gick på LSD eller liknande när han skapade dem. Språket är torftigt och dialogen rena rama högstadieuppsatsen. Inte heller är miljöskildringarna särskilt upphetsande. Som titeln antyder finns det deckarinslag, från biblioteksbranschen hör och häpna, men de lyckas inte engagera mig. Tydligen skulle här också finnas humor men det är begränsat hur roligt jag kan tycka det är att en förläst vegeterian i brun kostym tvingas bo i ett hönshus, bara serveras och kött och får glasögon, vrist, näsa och öga sönderslagna.

Jag orkar inte skriva vad boken handlar om utan tycker att om någon mot förmodan skulle bli intresserad av läsa för denne själv ta reda på intrigen.


Finns det någon bok ni vill sätta varningstriangel på?

6 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

oj, jag trodde den skulle vara mysig, har inte läst än...

Underbara böcker sa...

Har läst den och är nog beredd att hålla med dig. Så vidare bra var den inte..

Monica O Kolkman sa...

den här boken ligger på någon hylla och väntar, men jag har svårt för översatta böcker (läser helst engelska böcker på engelska...) och har läst både positiva och väldigt negativa recensioner och vet inte om jag ska bry mig om den...

bloggbohemen sa...

Ja, den var kanske ingen höjdare, men jag var inte riktigt lika negativ som du. :) Varningstriangel delas absolut ut till boken Siljans konditori av Oscar Danielson. Så kass!

Fru E sa...

Vilken makalös sågning! Jag har inte heller läst den, men dåligt språk är något jag verkligen ogillar. Då fr det vara en vääääldigt bra story för att jag ska orka läsa. Jag sätter Varningstriangel för Peter Robinsons senaste faktiskt. Ett riktigt sömnpiller (när man väntar sig spänning).

Västmanländskan sa...

Oj, ja, det var verkligen annorlunda från min upplevelse av den. Jag tyckte den var riktigt trevlig. Tänk så olika det kan vara ;)