torsdag 13 september 2012

Min bokmässa del 10

Liksom de flesta barn i min generation läste jag böckerna om Katitzi när jag växte upp. Nu är det dags för Rosa Taikon att samtala om systern Katarinas liv och hennes kamp för de mänskliga rättigheterna.

Taikon, Rosa

Evenemang

  • De bortglömda sidorna av Katarina Taikon

    Datum & tid: torsdag 27 sep kl. 12:00 - 12:45
    Arrangör: Natur & Kultur
    Kod: To1200.5
    Seminarium, seminariekort erfordras.
    Katarina Taikon är idag mest känd för sina självbiografiska böcker om Katitzi. Men hon var också en av de starkaste förkämparna för mänskliga rättigheter i Sverige på 1960- och 1970-talen. Tillsammans med sin syster, silversmeden Rosa Taikon och andra kulturpersonligheter, aktivister och politiker kämpade hon för romernas rätt till bostäder, skolgång och inkludering i samhället. Journalisten Lawen Mohtadi, aktuell med Den dag jag blir fri, en biografi om Katarina Taikon, samtalar med Rosa Taikon och Thomas Hammarberg, tidigare Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter och en av dem som har störst inblick i romers situation i Sverige och Europa.
    Moderator: Björn Linnell, senior advisor, Natur & Kultur.

2 kommentarer:

bloggbohemen sa...

Katitzi - läste böckerna hur många gånger som helst! Kan fortfarande minnas exakt på vilken hylla i biblioteket de stod.

Vicky sa...

Det låter hur intressant som helst. Läser första Katizi boken för barnen just nu och det uppstår många intressanta frågor att prata om.