fredag 14 september 2012

Antony Beevor - D-dagen

Jag har tillbringat de senaste veckorna i sällskapet av soldater. Amerikanska, brittiska, kanadensiska soldater som landsteg på stränderna i Normandie. Polska och tjeckiska flyktingar och dessutom landsflyktiga fransmän som nu återvände tillsammans med allierade för att återta "sitt land" och många fler nationaliteter.

Den smått legendariske brittiske historikern Antony Beevor skildrar en av de mera kända episoderna från andra världskriget, landstigningen i Normandie och fram till intåget i det befriade Paris. D-dagen handlar inte bara om de minutiösa förberedelserna inför världens största invasion, vilken utrustning de enskilda soldaterna hade med sig utan Beevor beskriver också de civilas krig, vanliga franska män, kvinnor och barn. Han tar med läsaren till tyskarnas sida och försöker skildra hur förlorarna kände sig liksom de allierade. Vi får ta del av generaler och officerares dagböcker och tankar liksom de brev hem som den menige soldaten skrev.

Andra världskriget har alltid varit ett speciellt intresseområde för mig och jag hoppas att jag en dag får se stränderna Omaha, Utah, Gold, Juno och Sword i Normandie och besöka några av de många minnesmärken, gamla skyttevärn och stora kyrkogårdar som finns där för att för alltid påminna oss om hur mycket de som stred offrade för att vi idag skulle ha ett bättre liv.

1 kommentar:

Boel sa...

Har läst Stalingrad och Kreta, skulle vilja läsa fler, skulle vilja/behöva ha mer lästid...

Hans nya bok såg jag har hamnat på DN's Boklördag topplista...