måndag 23 juli 2012

Tematrio om resor

Bloggen och jag må ha semester men det innebär ju inte att ett och annat inlägg tillverkas. Speciellt en av Lyrans tematrios med lockande ämne är svår att låta bli att vara med på.

1. Orhan Pamuks huvuperson gör i Snö en resa reportageresa till hemstaden Kars för att rapportera från det stundande valet men också om varför så många muslimska flickor begår självmord. För huvudpersonen Ka blir det inte bara en geografisk resan utan också en tillbaka till sin barn- och ungdom, en resa för att finna kärleken och inte minst en inre resa. Läs mera här.

2. I Tanja Langers bok Cap Esetrel får vi följa ett antal personer som av olika skäl kommer till sydfrankrike och Cap Estrel för att tillbringa sin sommarferie där. Läs mera här.

3. I Kaffe med musik av Karin Brunk-Holmqvist gör fyra väninnor från en syförening en bussresa till en julmarknad i Tyskland. Läs mera här. 

5 kommentarer:

blogg_bohemen sa...

Brunk-Holmqvists böcker är min största skämslitteraturlast. Upplägget är det samma bok efter bok och de är tydligt riktade till en betydligt äldre läsarkrets än min egen, ändå har jag läst alla hennes böcker, utom Kaffe med musik. Det är bara att inse att jag kommer att läsa den också ... :)

Hoffafloffa sa...

Snö är så vacker. Jag tror det är min favorit av Pamuks böcker. Och insåg precis att det var alldeles för länge sedan jag läste något av honom.

Boktjuven Ingerun sa...

Inga jag känner till.

Lena sa...

Spännande boktips!

Anna sa...

Cap Esterel har jag tänkt läsa länge. Tack för att du påminner mig!