torsdag 5 juli 2012

Litterära Skottland

Skottland är fullt av litterära, historiska personer, minnesmärken och muséer tillägnade dessa. Tyvärr kom vi inte förbi så många av dem på vår resa. Lite litterära spår och tecken har jag med mig hem ändå.
Vår B&B i Stirling hette Burns view och vem såg man genom fönstret
stå staty här? Jo Robert Burns himself. I bakgrunden höjer skotske
hjälten Rob Roy sin arm.

Tre banker i Skottland har rätt att trycka sedlar och dessutom är de
engelska punden gångbara här. Bank of Scotland har den goda smaken
att låta författare pryda sina sedlar, här Sir Walter Scott.
På reahyllan i kedjan Smiths hittar jag en översättning av Hypnotisören
och Night circus som jag fått som rec ex och ligger här och väntar på läsning.

Bokbytarhylla på ett B&B. Överst Camilla Läckberg, men det var
mest deckare i övrigt också så jag fick inget napp här.

Två böcker jag fick med mig hem från Skottland. Den översta handlar
om resandefolket i Skottland ur en ung flickas perspektiv. Den undre en
deckare. Båda en gåva från en snäll dam på ett B&B vid Ben Nevis fot.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Burns och Scott har jag blivit mer intresserad av...

Monika Häägg sa...

Du verkar ha haft en riktigt fin resa. Skulle gärna åka till Skottland någon gång:)