tisdag 31 juli 2012

Hjalmar Söderberg - Den allvarsamma leken

Det är alltid med lite bävan jag sätter mig för att skriva ner mina tankar om ett klassiskt verk där allt redan är sagt och tyckt om av större kännare än jag. Jag är lite förvånad att det har tagit mig såpass lång tid att komma till skott vad gäller Hjalmar Söderbergs roma Den allvarsamma leken. En riktigt klassisk svensk kärleksroman som måste ha ansett djärv när den kom ut för 100 år sedan, men ändå idag har en viss aktualitet även om den inte upprör.

Lydia Stille och Arvid Stjärnblom träffas som unga en sommar, blir kära men när hösten kommer rinner allt ut i sanden. När de åter träffas flera år senare inser de att känslorna finns kvar, lika starka. Båda är gifta på sitt håll och Lydia lämnar raskt sin man medan Arvid fegar och inte berättar för sin fru. Lydia nöjer sig inte bara med Arvids kärlek utan skaffar sig en del andra unga älskare också. Arvid blir förkrossad när han upptäcker detta, han är inte nog för henne. Livskris uppstår och han löser problemet på klassiskt manér, han reser ifrån Lydia och bort från problemet.

Pernilla August planerar att göra film av Den allvarsamma leken med inspelning 2013 och premiär året därpå. Det blir något att se fram emot. I morgon börjar Den allvarsamma leken som radioföljetong på radion och på nätet. Lyssna vettja, här är en länk.



Jag har läst Den allvarsamma leken som en del i Lyras klassikerutmaning denna sommar. Tidigare har jag läst Mrs Dalloway, Bonjour Tristesse och Halldór Laxness bok På tunet därhemma.

6 kommentarer:

blogg_bohemen sa...

Jag har både läst boken och sett en teateruppsättning på Stockholms stadsteater. Gillar Söderberg!

Lena sa...

Denna bok tror jag att jag läst för många herrans år sedan. Tycker mig känna igen handlingen!

Hanneles bokparadis sa...

tänk, den har jag framför mig

Anonym sa...

Denna boken var en av mina favoriter under gymnasietiden. Minns att jag blev tagen av kärlekshistorien. Kanske värd en omläsning? :)

Anna sa...

Tack för tipset om radioföljetongen. Ska lyssna!

Unknown sa...

Vi kör TRE på TRE i höst igen! Du hänger väl med!!!

http://www.pocketlover.se/2012/08/tre-pa-tre-en-utmaningsfavorit-i-repris.html