tisdag 17 juli 2012

Fransk Tematrio

Veckans tematrio hos Lyran går i de franska färgernas tecken. De som känner min boksmak och läst min blogg då och då kommer att sucka, inte den författaren IGEN, men jo jag kan inte släppa en favorit när bara tre franska ska väljas så visst kommer hon med den här gången med, som nr 1.
1. Irene Nemirovsky och Storm över Frankrike som jag skrev om här.
2. En riktig klassiker är Francoise Sagan  och Bonjour Tristesse som jag skrev om här.
3. Jag vill gärna plocka in en av de duktiga moderna franska författarinnorna också och då blir det Justine Levys bok Vi ses vid Place de la Sorbonne. Läs mer om den utmärkta boken här.

2 kommentarer:

Anna sa...

Fina tips. Tack vare dig kom jag mig för att läsa Nemirovsky. Så spännande liv och så spännande böcker.

Nattens bibliotek sa...

Vilka bra böcker du valt. Ja Storm över Frankrike tyckte jag mycket om:)