söndag 15 april 2012

Litterära Berlin

Det var så mycket annat som konkurrerade om min uppmärksamhet under Berlinbesöket än det litterära, men en del hann jag med i alla fall.


Minneplattan framför Humboldtuniversitetet finns på en av de platser där nazisternas bokbål brann. Bredvid minnesplattan finns en glasruta i stenläggningen och i källarplanet under finns ett symboliskt tomt bibliotek. Tyvärr var glasplattan både smutsig och immig och det var svårt att se genom den.


Bertold Brecht och hans fru Helena Weigels sista hem i forna östberlin är nu ett sevärt museum. De var fina galjonsfigurer för den kommunistiska regimen och levde ett liv som få östtyskar ens kunde drömma om där inget saknades dem. De fick t o m tillgång till västerländsk press. I slutet av 1930-talet när paret var på flykt undan nazisterna bodde de ett år i Sverige. Här kan man läsa mera om museet.

En bit från museet finns ett monument, en staty av Brecht. Jag satt mig bredvid honom och vi hade ett litet samtal på tu man hand.


I en trevlig liten bokhandel i stadsdelen Lichterfelde Ost skyltade de fortfarande med Jonas Jonassons Hundraåring. Det var trevligt att föra ett samtal om modern tysk litteratur med bokhandlaren. Han rekommenderade också ett par moderna författare som jag köpte med mig hem, men mera om detta en annan dag.

Inga kommentarer: