söndag 29 april 2012

Bokhyllerunda - J

I min bokhyllerunda har jag koncentrerat mig på personer, levande, döda eller fiktiva spelar ingen roll. Alla kan ha rätt till en plats i en av mina hyllor. James Cook får representera bokstaven J. Han var en engelsk upptäcktsresande som gjorde tre långa sjöexpeditioner. Han kartlade bl a Kanadas kust och har fått credit för att ha "upptäckt" Nya Zealand och Australien. Under sin tredje resa mördades Cook på Hawaii. Hammond Innes har skrivit boken Den sista resan, som handlar om just den expeditionen. 

3 kommentarer:

blogg_bohemen sa...

Om du vill så finns det en utmaning till dig på min blogg.

Jenny Magnusson sa...

Du har blivit utmanad i elva frågor. Frågorna finns på min blogg www.bokmalen.nu.

mimmimarie sa...

Tack, men jag avstår från utmaningar.