fredag 20 april 2012

Alexander McCall Smith - Lördagens stora bröllopsfest

Jag har läst eller lyssnat på flera av böcker av Alexander McCall Smiths böcker om den botswanska detektiven Mma Ramotswe och verkligen älskat dem. Men efter 5-6 böcker tyckte jag att jag kunde konceptet och tröttnade så smått.

Nu har jag återsett Precious Ramotswe i den senaste boken översatt till svenska, Lördagens stora bröllopsfest, där läsaren får följa den assisterande detektiven Grace Makutsis förberedelser inför sitt bröllop. Naturligtvis finns här även ett detektivfall, i den här boken rör det sig om boskap som mystiskt bragts om livet.

Böckerna om Mma Ramotswe är lite småmysiga och puttriga fyllda av vardagligheter och anekdoter om livet i Afrika men här berörs även livets allvarliga sidor, fast lite i förbigående som vanligt. Det är skönt att ta del av en helt annan värld och Alexander McCall Smiths böcker är utmärkta som kravlös avkoppling. Här finns författarens egen hemsida.

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

jag har sett några av filmerna och njutit