lördag 18 februari 2012

Arundhati Roy - De Små Tingens Gud

Författarinnan Arundhati Roy vann 1997 det prestigefyllda Booker Prize för den här debutromanen. Historien är i korthet en som handlar om ett par tvillingar Rahel och deras uppväxt i en indisk by. Själva är de lyckligt lottade, deras familj har det gott ställt och de tillhör det berörbara kastet. Det är ingen lång bok men på tre CD-skivor ryms en indisk släktkrönika där många generationers liv skildras och hur tvillingarnas liv för alltid präglas av dramatiska händelser 1969.

Läsaren får följa med på en inte särskilt trevlig resa till Indiens baksidor med polisbrutalitet, könsdiskriminering, den brutala behandlingen av de orörbara, sexuellt utnyttjande av minderåriga m m.

På samma gång är De Små Tingens Gud vackert skriven med ett harmoniskt språk, välbeskrivna miljöer och en speciell stämning. Tack till Annika på Bokform för att jag fick byta till mig boken på bloggträffen i Göteborg.

4 kommentarer:

Den Ofrivilliga Bloggaren sa...

Har för mig att jag från den boken minns ett biobesök med stort obehag.
Men jag kan blanda ihop boken med en annan.

Hanneles bokparadis sa...

den väntar på läsning hos mej

a-lo (the book pond) sa...

Den här boken blev ju mkt omtalad/omskriven då, men nu så här i efterhand har jag läst många som "erkänner" att de inte gillade boken egentligen. Roligt att läsa din recension, som ändå var positiv. Jag läste den -97, men minns egentligen ingenting, så jag har bestämt mig för en omläsning.

Hermia Says sa...

Så roligt att du läst/lyssnat på den! Jag läste den när den kom runt -97, och igen för ett par år sedan och kan ärligt säga att jag älskar den!