måndag 30 januari 2012

I afton soaré hos Strindberg

På två CD-skivor ryms blandat utdrag av diverse av Strindbergs texter blandat med musik, ungefär som man skulle kunna tänka sig en litterär soaré. Idén att blanda upp en antologi med musik är förtjusande och jag gillar konceptet mycket.

Lyssnaren får bl a smakprov av Ett halvt ark papper, En dåres försvarstal och Inferno. Det är ett roligt och lättsamt sätt att sprida litteratur utan att den blir för tung, trist eller långrandig. Den som valt ut styckena har gjort det med lätt hand och en del eftertanke. Det är rekommenderad lyssning för att få sig en gnutta Strindberg till livs, detta hans jubileumsår.

2 kommentarer:

Helens trädgård sa...

Hejsan mimmimarie!
Grattis till vinsten av de 10 fröna av Kvällsstjärna - Mentzelia decapetala.
Maila mig din adress så skickar jag.
Mailadress hittar du på min blogg under 'om mig'
ha det gott!

Monika Häägg sa...

Låter som ett bra sätt att få lite "mer" Strindberg på ett lättsamt sätt. För några år sedan gjorde jag en teaterföreställning som hette "Godafton Herr Strindberg". En föreställning som varvade berättande om hans liv och skrivande med smakprov från några av hans föreställningar.