fredag 13 januari 2012

Dickens och Strindberg

Det har väl knappast undgått någon att det är 100 år i år sedan August Strindberg avled i Stockholm. Här finns en utmärkt sida där allt möjligt rörande jubileet finns att läsa om.  Att markera någons dödsår kan jag tycka är lite märkligt, det är ju det oundvikliga slutet på den gärning en person åstadkommit. Dessutom är det lite makabert, om inte det är en dödskult man är ute efter.

Desto roligare känns det att fira att det är 200 år sedan Charles Dickens föddes. Även här finns en sida som tar upp det mesta kring författaren och jubileet. Det är en angenämare känsla att fira någons födelse och början på ett liv än någons död.

Hursomhelst det viktiga är ju att två utmärkta författare uppmärksammas. Jag är inte odelat förtjust i någon av herrarna men känner till och har läst mera av Strindberg. Röda rummet, Hemsöborna, Giftas, En tjänstekvinnas son, Fröken Julie och Ett Drömspel har jag läst eller sett framförda. På Dickens lista finns tyvärr enbart Oliver Twist och Pickwickklubben. Jag har i alla fall bestämt för att försöka läsa något av bägge herrarna i år. Det är de värda.

4 kommentarer:

violen sa...

Ja, jag håller med, känns märkligt att fira ett dödsår, men det brukar ju uppmärksammas iofs. 2049 känns väldigt långt borta också......
Dickens födelseår har jag inte uppfattat tidigare, hm borde jag läs nåt av honom också då kanske? I fjol läste jag ju "En julsaga", kanske att det får räcka...

Ylva sa...

Jag tror knappt man får säga det som bibliotekarie men jag gillar inte Strindberg. När jag läste Röda rummet på litteraturvetenskapen förstod jag knappt vad den handlade om så det var svårt att analysera.

mimmimarie sa...

Violen: ja det är långt att vänta tills 2049.

Ylva: det är uppfriskande och modigt att få höra din uppriktiga åsikt om Strindberg.

Hanneles bokparadis sa...

Röda rummet är inte roligt... finns annat