fredag 20 januari 2012

Bokbloggsjerka om bokomslag


Det var ett tag sedan jag deltog i en av Annikas bokbloggsjerkor men idag lockade frågan mig extra. Den lyder:

Jag hör till de få (vad det verkar i alla fall) som inte kunde bry mig mindre om en boks omslag och jag har verkligen försökt förstå varför så många älskar omslag så mycket att de faktiskt köper en bok enbart för att den har ett omslag som de gillar. Hör du till dem? Vilket är i så fall ditt favoritomslag i dag? Dela med dig av en bild och förklara vad det är som gör just detta omslag så speciellt.
Om du ställer dig på min sida: berätta varför du inte ägnar bokomslag någon större uppmärksamhet.

Jag delar absolut Annikas inställning till bokomslag. Oftast tycker jag inte att de tillför något extra till min läsupplevelse, det är författarens eller förlagets sätt att se på en bok och hur de vill presentera den. Det är egentligen inte någon skillnad på hur marknadskontoret på ett bokförlag tänker jämfört med hur kosmetikaindustrin vill packetera en ny parfym för att nå största möjliga effekt och genomslagskraft. Det är utanverk och bländverk, ett redskap att lura oss konsumenter att köpa, köpa, köpa.

Det går ofta trender i omslag och många är förvillande lika varandra, samma stil, samma typ av foto, samma typsnitt och detta gäller ett tag innan vi kan skönja en ny trend. Originalitet saknas ofta.

8 kommentarer:

Boklusen sa...

Jag lägger inte heller ner några tankar på bokomslag och skulle aldrig köpa en bok bara pga omslaget.

Lotten sa...

Ibland märker man att illustratören vet vad boken handlar om. Men ibland undrar man...

Vargnatt sa...

Att en del verkligen liknar varandra i omslaget har jag också märkt, det är lite trist när man upptäcker tycker jag.

Sara Pepparkaka sa...

Ja, ibland används ju till och med samma bild på omslaget för olika böcker.
Men det skulle kanske vara intressant att undersöka omslag fråm olika tider och se hur de förändras, och om de säger något om sin respektive tid.

Anna sa...

Riktigt illa när omslaget vilseleder tycker jag. Det ska koppla till innehållet på ett bra sätt.

Monika sa...

Jag har nog aldrig fattat det där med omslagets tjusning heller :) På en inbunden bok tar jag ju dessutom bort det när jag läser boken.

tankar från mitt fönster sa...

Tidigre i mitt liv tyckte jag det var tjusigt med bokhyllan sorterad efter färger, men nu 30 år senare är innehållet det viktigaste. Jag köper numera mest böcker i pocket om de finns. Inbundna böcker tycker jag ska stämma med innehållet. Nu har jag dessutom sorterat böckerna i utländska och svenska och nordiska i bokstavsordning.
Skön helg!

Småländskan sa...

Jag är nog lite arbetsskadad sen jag arbetade i en bokhandel och är lite svag för bokomslag för det handlar ju mycket om att sälja. Det ska skyltas snyggt och man använder böcker med tilltalande bokomslag emellanåt särskilt om författare är lite mindre kända. Sen tror jag min svaghet ligger även i att jag fascineras av fotografier många gånger också som inte är omslag till böcker.