tisdag 29 november 2011

Slottsliv

För en slottsälskare som jag finns det få program som slår TV8 Slottsliv. Varje tisdagskväll bänkar jag mig då antikexperten Peder Lamm åker land och rike runt och bor på olika slott där värdparen generöst nog visar upp sina hem. Ofta är miljöerna sammanhållna enheter med möbler, tavlor och föremål som gått i arv och stått på samma ställe i flera hundra år. Det är verkligen ögongodis att som utomstående få komma in tillsammans med TV-kameran och se dessa vackra miljöer.

Det är inte längre bara idel ädel adel som innehar våra slott och herrgårdar utan nu även vanliga människor med en kärlek till livet på landet och känslan och viljan att bevara ett kulturarv.

I kvällens program är slottet Ruuthsbo i Skåne huvudpersonen. Jag har varit utanför och spanat men då det är inte är öppet för allmänheten ska det bli spännande att få kika innanför väggarna.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

det skulle vara ett program i min smak :)

Hanneles bokparadis sa...

P.S.
besökte 16 skånska slott i somras