måndag 14 november 2011

Kerstin Ekman - Grand Final i Skojarbranschen

Så har jag också läst en av höstens mera omtalade böcker. Kerstin Ekmans Grand Final i Skojarbranschen och jag gillar den. Den är bitsk, rolig, underfundig, ironisk och ger en ovanlig insyn i Svenska Akademiens arbete och hur det går till bakom kulisserna.

Att själva historien handlar om två kvinnor, Babba och Lillemor som tillsammans skriver böcker, har väl undgått få. Babba står för själva skrivandet och den kreativa processen men eftersom hon inte har något födelaktigt utseende står Lillemor för duons kontakter utåt med press, förläggare och läsande publik. Samarbetet knirkar sig fram och skaver en del men böckerna som Babba/Lillemor ger ut är framgångsrika, såpass att de bägge kan dela på de rojalties som kommer deras väg och Lillemor blir invald i Svenska Akademien.

Allting ställs på sin spets när Babba efter några års tystnad vill ge ut en bok själv, Lillemors självbiografi, där deras hemlighet avslöjas. Hur går det egentligen med den saken? Ja läs själva och se.

Jag har lyssnat på duktiga Katarina Ewerlöf som läser boken med inlevelse och det var svårt att lägga den ifrån sig. Jag kan kanske tycka att Kerstin Ekman inte kommer upp i sin vanliga högkvalitativa form men boken har många andra kvaliteter den är underhållande och just underhållningslitteraturens värde diskuteras också i Grand Final i Skojarbranschen. Den har sitt värde.
Här är vad några andra bokbloggare tyckt om samma bok: Petra Rhodin, och dagarna går och Violens boksida.

2 kommentarer:

Anna sa...

Kul att läsa vad du tyckte, jag blev helt klart begistrad!

Vicky sa...

Hade missat att även Kerstin Ekman kommit ut med ny bok ihöst. Måste givetvis fundera på när jag ska hinna läsa (lyssna på?) den :)