fredag 25 november 2011

Kaffe med musik - Karin Brunk Holmqvist

Karin Brunk Holmqvist har ett väl beprövat recept som hon följer med lite olika variationer i bok efter bok. Huvudpersonerna är från Österlen. De är äldre, naiva, enkla och trevliga människor som ofta hamnar i underläge från början gentemot andra, främmande människor, oftast stockholmare eller annat löst folk. Hennes huvudpersoner i olika böcker tidigare har varit systrar, bröder, gifta par och i den senaste boken, Kaffe med musik, kretsar handlingen kring fyra äldre damer i en syförening.

Tre av damerna är från skånska Brantevik och de håller ihop, den fjärde är stockholmska och skiljer sig på alla möjliga negativa sätt från de första tre. De fyras gäng vinner en resa till en tysk julmarknad. Vi får följa deras äventyr på okänd mark utomlands och hur nervösa de är inför allt och intet. Det blir tjatigt i längden. Författaren brände sitt bästa krut i sin första roman Potensgivarna och har inte sedan trots flertalet böcker nått upp till samma nivå.

Titeln på boken Kaffe med musik var ett mysterium för mig tills jag lyssnade på boken. Som inte särskilt flitig resenär av arrangerade bussresor hade jag ingen aning om att kaffe med musik helt enkelt är kaffe med en skvätt sprit i som tydligen serveras vid alla möjliga stopp bussen gör.


2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

en mysbok så här inför julen, jag vill också göra en julresa :)

Josefin sa...

Ha! Jag har exakt samma uppfattning av hennes böcker! (har läst två och gillat den ena, men de påminde mkt om varandra). Så bra att jag inte behöver läsa någon fler... :P