måndag 28 november 2011

Hjalmar Bergman - Hans nåds testamente

Så var jag så äntligen klar med utmaningen Tre på Tre som Pocketlover ordnat. Den har gått ut på att deltagarna mellan september-november ska läsa tre böcker som på något sätt hör ihop. Jag valde att läsa tre Hjalmar Bergmanböcker och det har varit seeegt.

Tidigare har jag läst och skrivit om Dansen på Frötjärn och Lotten Brenners ferier och den sista hyllvärmaren av Hjalmar Bergman var Hans nåds testamente. De första två har varit riktiga bottennapp och därför hade jag inga stora förväntningar på den sista boken.

Handlingen utspelas på en gård, Rogershus, där baron Roger Bernhusen de Sars ska fira sin 65-årsdag och tänkte fira detta med att skriva sitt testamente. Scenen är därmed satt för spekulationer, konflikter och rackarspel bland de tänkbara arvingarna.

Jag får känslan av att läsa ett folklustspel från 30-talet som man idag kan täkna sig återfinna på en provinsiell sommarteater någonstans i Sverige eller en pilsnerfil. Boken grep mig aldrig, jag tyckte karaktärerna var överdrivna och inte särskilt trovärdiga. Efter att ha läst de här tre Bergmanböckerna har jag fått livslång avsmak för allt vad den här författaren åstadkommit. Synd, för här finns pärlor som Farmor och vår herre, Markurells i Wadköping, Clownen Jac för att nämna några och det var väl tur att jag redan läst dem innan jag gav mig på den här utmaningen.

Jag vill tacka Pocketlover som kom på den här utmaningen. Den var lagom i omfång och i tid och utan henne hade jag inte tagit mig igenom de här böckerna.

Inga kommentarer: