tisdag 1 november 2011

Erik Axel Karlfeldt - Karlfeldt - dalmålaren

När jag fick mitt bokpaket i Pocket och Prassel 6 nyligen så innehöll det inte bara pocketboken utan också en bonusdiktsamling av Erik Axel Karlfeldt. Den heter Karlfeldt - dalmålaren och är från FIBs Lyrikklubbs lilla serie och tryckt 1975.

Jag läste en annan diktsamling av Karlfeldt i somras och kan inte påstå att denna gav mig så mycket mer i utbyte mot den första, däremot var innehållet mera sammanhållet, dikterna färdigskrivna och lättare att förstå.

Bitvis tycker jag stilen påminner om Bellman, eller vad sägs om följande strofdel?

Låt oss hurra och surra: hej kummin och pickardång!
Jag har smäktat, ja så länge, jag vill skalkas en gång.
Se hvad lustiga publikaner! Giv starköl och malvasir!
Jag vill dricka för min törst, se'n vill jag dricka på pläsir.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Kul med bonuspaket, jag hittade flera böcker av Karlfeldt när biblioteket städade.

Anna sa...

absolut Bellman!

Bokälskarinnan sa...

Hejsan!
Har precis lagt upp en dagens fråga och hade varit roligt om du hade velat svara på den :)
Länken till inlägget är http://bokalskarinnan.blogg.se/2011/november/dagens-fraga-1.html :)
Ha en bra dag:)

Ylva sa...

Jag har inte läst mycket av honom men gillar Karlfeldtsgården.

http://karlfeldtsgarden.se/