måndag 21 november 2011

Anneli Jordahl - Augustenbad en sommar

I oktober på Bokens Dag blev jag intresserad av att läsa Anneli Jordahls bok Augustenbad en sommar. Hennes förra bok Jag skulle vara din hund om jag bara finge vara i din närhet var en underbar tolkning av en period i Ellen Keys liv, baserat på en brevväxling så jag hade ganska höga förväntningar på den här boken. Infriades deförväntningarna? Ja, till största delen är svaret.

Handlingen utspelar sig på en kurorten några sommarmånader på 1890-talet. Tilltron till vattnets förmåga att läka och hela var stor. Kurgästerna skulle inte bara dricka vattnet utan också sitta i kallt vatten timmar i sträck för sin hälsas skull.  Detta ansågs bota bl a syfilis, alkoholism, reumatism och anemi. Läsaren får följa ett par brunnsgäster och några anställda vid brunnen. Deras liv vävs berör varandra på olika sätt.

En stor behållning för mig var beskrivningen från själva brunnslivet som jag känner igen mig i. Maken och jag var på Medevi brunn på semester i somras och många traditioner lever kvar än idag. Brunnsorkestern spelar, man dricker brunn, äter god mat i den gamla matsalen, njuter av den gamla kulturmiljön och sist men inte minst grötlunkar. Det sistnämnda var en alldeles speciell upplevelse.
Grötlunken på Medevi Brunn

Kurortsromaner verkar vara inne i höst. Även Thomas Manns roman Bergtagen har kommit i nyöversättning och för den som vill höra mera rekommenderar jag Kulturradion: Biblioteket vars program från 3 oktober handlar om kurortsromaner. Det går bra att lyssna här.

Andra bloggare som skrivit om Augustenbad en sommar är: enligtO och Fiktiviteter.

Brunnsorkestern underhåller

1 kommentar:

Anna sa...

Jag läste den som följetong i SvD under sommaren och jag tror att den förlorade på det. Det är nog en bok som man ska läsa koncentrerat.