tisdag 6 september 2011

Balsamblad - ett väldoftande bokmärke


I min kryddträdgård växer många väldoftande örter men en av mina favvisar är balsamblad. Du kan läsa mera om växten här. Balsamblad var en av de örter som ingick i den s k kyrkbuketten förr i världen. Då, när predikningarna var flera timmar långa och hygienen bland kyrkbesökarna inte den bästa, var det skönt att ha med sig en bukett med väldoft att doppa näsan i. Förutom balsamblad ingick bl a åbrodd, lavendel och isop i kyrkbuketten.



Nu går jag inte så värst ofta i kyrkan men brukar sommartid nypa ett balsamblad att använda som bokmärke. En skön doft, lite pepparmynta sprider sig, i alla fall brukar jag förnimma doften från tuggummit Spearmint när jag öppnar en bok med ett balsambladbokmärke. Varför inte utöka sin läsupplevelse till att gälla näsan också.

Inga kommentarer: