onsdag 31 augusti 2011

Amos Oz - Lantlig scener

Återigen är det avsnitt av Babel som ligger till grund för att jag har läst Amos Oz novellsamling Lantliga scener och det ångrar jag inte! Det är inte något tjockt verk den israeliske författaren har åstadkommit, sammanlagt åtta noveller på dryga 200 sidor.

Novellerna har flera gemensamma nämnare. För det första handlar de alla om människor som bor och verkar i den gamla pionjärbyn Tel Ilan någonstans i Israel. I varje novell har en eller flera personer "huvudrollen" och det händer att samma människor återkommer som bifigurer i någon annan novell. Det skapar en samstämmighet och ger en känsla av att det här verkligen är samling berättelser om riktiga människor.

En annan gemensam nämnare är att i varje novell så finns det någon som väntar eller söker efter något. Det kan vara en ung släkting som aldrig var med på bussen eller en hustru som bara gått sin väg. Över allihop och hela byn vakar vattentornet på sina tre betongfundament.

Novellerna är lågmälda och livet i byn rör sig långsamt, precis som författaren försöker åstadomma med sina texter. Här är inga tvära kast, dramatiska händelser eller bombastiskt språk och det trivs jag med. Vissa personskildringar är härliga, det är som att personen som beskrivs står liv levand framför mig. Dessutom har jag fått många inblickar i israeliskt vardagsliv, episoder, tankar och dess historia.

2 kommentarer:

Anna sa...

Nu påminner du mig ome samling som jag måste läsa! Tack för det, dem låter precis som i min smak.

mimmimarie sa...

Ja Anna, jag skulle nog tro att du kommer att gilla dem.