lördag 11 juni 2011

Stefans lilla gröna - Stefan Sundström och Jeanette Andersson

Stefan Sundström är en ny bekantskap för mig. Jag känner honom varken som den sångare och låtskrivare han är eller som odlare. Min bibliotekarie som alltid är på alerten och vet vad jag brukar gilla stack hans egen bok under näsan på mig och undrade om detta inte vore något för mig? Jodå, så rätt han hade.

Det har varit svårt att lägga boken ifrån sig. Stefan Sundström har provat på det mesta vad gäller odling och även lite om djurhållning. Visserligen komposterar jag och har provat mjölksyrning och lite annat av det han skriver om men nya tips och infallsvinklar är alltid välkomna. Man behöver inte leva lika fanatiskt som författaren för att få glädje av boken och plocka de delar man själv känner för.

Avsnitt som hur du gör din egen blodpalt vid slakt eller odlar ditt eget snus känner jag mig inte redo för än men annars bidrar boken med en del roliga och udda recept. Kanske jag provar att göra kvass till hösten?

2 kommentarer:

Anna sa...

Hans visskivor är riktigt fina, jag gillar texterna. Klicka dig in på Spotify och lyssna. Odlingsboken lockar mig väl sådär, jag är inte riktigt den alternativa typen...

mimmimarie sa...

Jag ska mig i kragen och lyssna på honom. Tack för tipset.