fredag 6 maj 2011

Tyska bokinköp

Det blev hela sex böcker på tyska som kom med hem med mig från Tyskland. Alla biografier, alla över tyska kvinnor som på ett eller annat sätt gjort sitt avtryck i historien. Det tyska lexikonet har redan flyttat in jämte min läsfåtölj. Det får ligga där under överskådlig framtid tills böckerna är utlästa och det lär ta tid. Jag känner att jag måste varva med annan litteratur också. Detta var vad som finns i min tyska bokhög nu:

  • Alexandrine, Die "Königin" von Mecklenburg - Jürgen Borchert
  • Die Frauen aus dem Hause Coburg - Erika Bestenreiner
  • Habsburgs verkaufte Töchter - Thea Leitner
  • Luise, Die Königin und ihre Geschwister - Carolin Philipps
  • Friederike von Preussen, Die leidenschaftliche Schwester der Königin Luise - Carolin Philipps
  • Der Kaiser und ich, Mein Lebenmit Kaiser Wilhelm II. im Exil - Hermine, Prinzessin von Preussen
Jag har redan börjat på den översta på listan och det går hyfsat bra faktiskt. Det är så roligt att känna att jag kan läsa böcker på tre språk(danska oräknat, det skulle jag nog klara oxo tror jag), det ger mig en kick.

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Fina böcker som jag hoppas att du skriver några rader om så småningom.

Livsresande sa...

Tjolahopp - skoj att du bloggar vidare! Och att du skrev en hälsning, allt gott till dig!
Kramen! Från Marie till Marie

Vicky sa...

Kul att du läser på tyska. Jag har tyvärr kommit av mig lite men vill gärna hitta tillbaka till den tyska litteraturen - för där finns ju så mycket intressant och bra!