onsdag 4 maj 2011

Bokgeografi - England

Bokgeografi

Enligt O utmanar till en bokgeografi om England. Här kan jag bara inte sitta stilla längre utan måste skriva om mitt gamla hemland.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i England eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Det är verkligen inte lätt att välja men en gammal favvis är Mary Wesleys bok The Camomile lawn liger bra till. Denna bok blev även TV-serie på 1980-talet. Mary Wesley var en av Englands bäst säljande författare och hennes figurerade ofta på topplistorna.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till England. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Jag slits mellan Nancy Mitford, Evelyn Waugh och Barbara Pym. Samtliga författare finns inte längre och deras böcker handlar om ett England som inte längre finns men som kanske är mångas ideal, så ofta porträtterat i TV-serier, filmer och genom böcker.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till England, som du inte läst, men är nyfiken på.

Hilary Mantels bok Wolf Hall är jag nyfiken på efter att ha läst en del positiva recensioner på sistone. Hon vann Man Booker Price för denna historiska roman om Henrik VIII minister Thomas Cromwell. Den står på min lista för sommarläsning.

2 kommentarer:

enligt O sa...

Evelyn Waugh står på läslistan. Riktigt sugen på henne faktiskt.Vilken bok rekommenderar du?

mimmimarie sa...

Jo, hmmmmm, Evelyn är en han faktiskt... Jag har läst Brideshead revisited (En förlorad värld), Scoop (Press-stop) och The Loved one(Den käre bortgångne) och ska jag välja bland dem blir det nog den första boken.